Vissen op snoekbaars met grote shads in de winter

Vissen met grote shads op snoekbaars is erg effectief en geeft je een scala aan mogelijkheden om je stek beter te bevissen. Omdat je verschillende dieptes kunt uitvissen, je kunt met inhaalsnelheid variëren en je kunt shads met verschillende vormen, kleuren en zwemactie inzetten. Kortom, het is een uistekende aanvulling aan je visarsenaal.

Hier onder lees mijn meest recente ervaring bij het vissen met grote shads. Dat de hengel bijna uit mijn handen gerukt werd had ik nooit verwacht…

Hoe het allemaal begon?

Mijn vismaat Max is de persoon met eindeloze visideeën. Al jaren voor mij een bron van inspiratie en motivatie om nieuwe dingen uit te proberen. Dat kan ook niet anders, want de man is voor mijn gevoel twee keer de wereld rond geweest, op zoek naar vissen waar velen van ons alleen van kunnen dromen. Maar ik dwaal een beetje af! In ieder geval, geweldig om hem in mijn vriendenkring te hebben.

Max en ik hebben ook last van dezelfde chronische aandoening, de wetenschap heeft er volgens mij nog geen naam voor. Misschien ken jij het wel? Als we een tijdje niet gevist hebben dan verergert met de dag onze mentale toestand 😊 … De enige oplossing is VISSEN!

Ping! What’s app berichtje plopt weer op mijn scherm.: “Laten we maandag 12 december met GROTE shads op snoekbaars proberen!”.

Flashback:

We hebben vaker gesproken om met grote shads (vanaf 14 cm en groter) op snoekbaars te proberen. Het was op zich niet nieuw voor mij en ik wist dat het goed kan werken. Namelijk, een paar jaar geleden was ik getuige waarbij een 90+ er gevangen werd ‘snachts op een grote shad. Ik viste dezelfde avond met pluggen, waar ik overigens veel vertrouwen in heb. Die avond meer dan in de shad waarmee die andere man viste.  Toch had hij dat kasteel van een snoekbaars te pakken en dat is zeker geen toevalstreffer geweest. Later werd ik door zijn foto’s (je kent het wel, doen we allemaal wel denk ik) meegenomen waarin kastelen van snoekbaarzen te zien waren die op dezelfde wijze verleid waren.

Vanwege deze herinnering kon ik geen nee zeggen, ondanks de zeer koude december dagen. Ik was te nieuwsgierig en enthousiast om dit weer ‘snachts uit te proberen.

In de aanloop naar maandag toe werden de dagen als maar kouder. Nachten van –7 graden en overdag kwam de temperatuur vaak niet boven het vriespunt. In het weekend had we nog even telefonisch contact om de details te bespreken en ik bespeurde een klein beetje twijfel bij Max: “Als jij het te koud vindt dan gaan we wel een andere dag.” zei hij. De escape die ik van Max kreeg was verleidelijk. Maar ik had echt een goed voorgevoel. Waarschijnlijk omdat er ik er zo veel zin in had. Dan maar lekker bibberen aan de waterkant.  Toch?

…and ooooow booooy. Ben ik blij dat we toch gegaan zijn!

Het plan!

Vissen met shads van ongeveer 14cm tot 18cm met lichte loodkoppen van 5 tot 7 gram. We starten en uur voor de zonsondergang en vissen door de nacht in. De gokozen stekken zijn een aantal spots aan een riviertak. Plekker met structuur (met aangstorte breukstenen) waar de snoekbaars lekker kan jagen en wij lekker vaak kunnen vastzitten als we even niet opletten. De maximale diepte was ca. 4m.

Grote shads zandpro geel groen 14 cm
Voorbeeld van een shad waarmee ik vis. Zanderpro 14 cm

De setting

Het was een windstille, heldere en door zonovergoten december dag. Gelukkig hadden we met een zachte zuidwesten wind te maken en die dag werd het zelfs, hou je vast, 1 graad overdag. De voorspelling was –5 graden in de nacht en dat werd het kort na de zonsondergang ook! Elke vijf tot tien worpen moesten we de ogen van onze hengels ijsvrij maken.

De techniek

De vistechniek was doodeenvoudig! Werpend vanaf de kant. We laten de shad naar het bodem zakken, vissen de shad langzaam en monotoon naar binnen. Af en toe een klein beetje actie door een paar tikjes aan de shad te geven. That’s it.

Later, vanwege de sterke stroming vissen we tegen de stroming langs de stenen langzaam in.

Hoe ging het nou eigenlijk?

Eenmaal op de stek aangekomen was het helder en kalm. Het gouden uur was aangebroken. Het avondlicht lichte het riet aan de oever goudgeel op.  Geen mens in de buurt. Rechts van ons lagen twee zwanen op het spiegelgladde rivier. Het kriebelde om te vissen. Snel, waadpakken aan, winterjas aan en de hengels optuigen.

Het water stroomde nog niet, dat begint pas met opkomend water en meestal begint het een uur daarna te stromen.

Een ogenblik kreeg ik het gevoel dat dit een korte sessie gaat worden. Bij de eerste paar worpen was het ook niets! En opeens liet de vis zich toch zien. Een kolk achter de shad van Max. Een zachte aanbeet en aan de te afdruk op de shad te zien was het een snoek. Op zich was dat te verwachten aangezien het nog niet stroomde. Meestal gaat dan de snoek aan.

De adrenaline schiet bij mij licht omhoog en er ontstaat een laser focus op het vissen door het idee wat de avond kan brengen. Exact wat ik nodig had. Let’s GO!

Kort daarna had hij een vis te pakken. Het was toch een snoek, geen grote maar een mooie start op deze koude dag.

snoek tijdens het gouden uur
eerste snoek bij het vissen naar snoekbaars

Ik wil er ook een en ja hoor een paar minuten later had ik ook een mooie snoek aan mijn hengel. Geen metersnoek maar wel een mooie. Ze waren verassend genoeg actief en sterk. Het drillen van een riviersnoek op een licht hengeltje is een genot. Uiteindelijk niet waar we voor gekomen zijn maar hey je hoort mij niet klagen. De actie was er en daar gaat het om.

Tweede snoek van de dag
Blij met de tweede snoek van de dag

Het duurder niet lang voordat de volgende vis aan kant was. Een snoekbaars! Gevangen door Max. Hij flikt het toch weer. Deze snoekbaars had de shad goed te pakken. Een goed teken alweer, dat betekent meestal dat ze er zin in hebben. Wat een topavond binnen het eerste half uur al.

Snoekbaars op een grote shad
Deze had er zin in

Het daglicht begon snel op te raken. We zaten al in the blue hour. De zon dipte achter de bomen en vervolgens langzaam achter de horizon maar toch was het nog genoeg licht. Snel even naar de overkant van de stek om het daar ook te proberen. Max had meteen een volger, een snoekje. Ik gooide er meteen achteraan en opeens klapte er een mooie tachtiger (snoek) op. Mijn lichte hengeltje was meteen krom. Wat een wilde avond is het toch. Snel een foto maken en weer terug. Omdat het vriest willen we de vissen niet te lang uit het water houden. Bij het vrijlaten zwom de vis meteen weg. Dat wil je graag zien.

Bijvangst snoek
Je ziet duidelijk dat ze op de bodem liggen. maar voor snack willlen ze toch even naar boven komen.

De stroming leek al een beetje op gang te komen en het allerlaatste licht was aanstaande. Volmaakte omstandigheden voor de snoekbaars. En wie denk je dat er weer eentje pakt? Ja raad het al! Max had weer een snoekbaars te pakken. Deze was iets groter en had de shad helemaal naar binnen gewerkt. Schitterende exemplaar van een gezonde snoekbaars.

tweede snoekbaars van de dag
Snoekbaars #2 is ook een beauty

Hierna werd het rustig met aanbeten dus snel de auto in en op naar de volgende stek. Het was al donker en de stroming werd alsmaar sterker door het opkomende water.  Max had er weer één. Maar hij speelde vals! Hij had deze op een plug gevangen. Dus ik tel deze voor het gemak even niet! Dat waren niet de regels, het heeft niets te maken met het feit dat hij meer snoekbaarzen gevangen had 😉…

Vastbesloten om met shads door te vissen moest ik vanwege de stroming de shad langzaam langs de kant binnendraaien. Ik gooi die eerst een meter of drie schuin uit de kant, laat de shad naar de bodem zakken en haal deze langzaam binnen. Door de stroming wordt de shad naar de kant gedruk waar vaak de snoekbaars vaak klaarstaat om toe te slaan.

Bij het binnen vissen voelde ik de vibraties van de shad door de hengel goed doorkomen. De actie van de shad was voor mijn gevoel perfect. De spanning bouwde zich in mij lijf langzaam op. Wat er toen gebeurde had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Booom! Kei en kei harde aanbeet op de shad. De vis trok bijna de hengel uit mijn handen. Heerlijk! Ik was daar niet op voorbereid!

Er kwam een goed gebouwde snoekbaars van ongeveer 70 cm het water uit. Hij hield de shad als een pitbull in zijn bek vast had.  Bij het vrijlaten zwom de vis als een ware torpedo ervandoor de diepte in.

Vissen op snoekbaars met grote shads 'snacht
De tweede stek leverde ook meteen vis op! deze ziet eruit als een largemouth bass

We probeerden later nog stek verder op en dat leverde geen vis op. Het werd kouder en we moesten inmiddels om de paar worpen de hengel ijsvrij maken, de molen liep ook niet echt lekker meer.

Het was goed! We besloten te stoppen en stapte voldaan we weer de auto. Kachel op 100 graden en hup naar huis.

Mijn conclusie

Veel literatuur over snoekbaars zegt dat snoekbaars in de wintermaanden passiever wordt en zich vooral in de diepte terugtrekt. Niets is minder waar. De snoekbaars is in de wintermaanden ook in ondiepe delen van de rivier te vinden. Zelfs bij temperaturen onder de nul.

Het vissen met grote shads op snoekbaars is erg effectief gebleken. Een uistekende optie die je aan je visserij toe kunt voegen. De aanbeten zijn vaak directer als op een plug. Deze komen ook harder door aangezien je iets snelle vist. Het voordeel als je met een lichte loodkop vist is dat je makkelijk verschillende dieptes goed uit kunt vissen. Doordat je met shads extreem veel keus in kleur, formaat en actie hebt kan je eindeloos variëren.